|
Arkiv Nyheter November 2006 Välkommen till vårt arkiv! Du når önskat material genom att klicka på datumet till vänster i tabellen. Vi önskar Dig intressanta och angenäma läsupplevelser!
Operettklenoder i Baden bei Wien Få städer, om ens någon, kan som Baden bei Wien ståta med en repertoarteater som spelar operett och musikal året runt. Det sker på två scener. Under vinterhalvåret är Stadttheater Baden hemvist för den mycket meriterade och högklassiga operett- och musikalensemblen. Under sommarperioden spelar ensemblen på den hundraåriga och mycket vackra Sommerarena i kurparken i Baden. Efter sommarens utsålda föreställningsserier av Der Bettelstudent, Clivia (bilden ovan) och Die Zirkusprinzessin har höstens spelperiod just inletts med en nyuppsättning av Franz Lehárs operett Giuditta från 1934. Efter den följer under resten av spelåret 2006/2007 i tur och ordning rariteterna Der Fremdenführer med musik av Carl Michael Ziehrer och Fritz Kreislers Sissy med en handling som kretsar kring den österrikiska kejsarinnan Elisabeth. I mars 2007 är det så dags för musikalen Les Misérables av Claude-Michel Schönberg.En operett- eller musikalföreställning i Baden bei Wien är alltid en stor upplevelse och kan varmt rekommenderas. Ett bekvämt sätt att ta sig dit från Wien är med spårvagn (Badner Bahn) som utgår från Staatsoper. Använd gärna länken här nedanför till höger för utförlig information om vinterspelperiodens uppsättningar i Baden bei Wien och möjlighet att beställa biljetter med mera. Musik från de operetter som under vinterhalvåret spelas i Baden bei Wien kan då och då höras i radioserien Plats På Scen! med sändningstid fredagar kl 12.00 och repris söndagar kl 15.00. Kanalen är Radio Viking på 101,4 MHz. Internet: www.radioviking.mine.nu. (2006-11-02) Till Stadttheater Baden bei Wien » Till musikförteckningar Plats På Scen! » Operett och musikal med strålglans i Västerås Konserthus
Västerås är att gratulera! Staden har en symfoniorkester - Arosorkestern - som är värd all tänkbar uppmärksamhet och beundran för en stor och viktig kulturgärning. Sedan ett och ett halvt år har orkestern breddat sin repertoar med en stor mängd musik av världsberömda kompositörer av operett, musikal och filmmusik. Musiken framförs därmed så som upphovsmännen en gång skrev den - för stor orkester. Något som svensk konsertpublik hittills har haft ytterst få tillfällen att få uppleva. Arosorkestern ändrar nu på detta genom sina nyskapande insatser När Helen Grönberg, Arosorkesterns ledare och dirigent, måndagen den 13 november 2006 kl 19.30 höjde taktpinnen och Johann Schrammels berömda Wien bleibt Wien tonade ut, då inleddes ett par mycket angenäma musikaliska timmar för publiken i Stora Salen i det vackra konserthuset i Västerås. Välkända stycken blandades med några mycket sällan hörda rariteter och därtill fick åhörarna vara med om en världspremiär - en operettduett av den välkände svenske kompositören Sven Idar, som också var hedersgäst vid konserten. För sånglig strålglans svarade den charmerande sopranen Eva Magnusson, Karin Pagmar - internationellt berömd bland annat för sina Zarah Leander-tolkningar - samt den skönsjungande tenoren Jonas Grönberg. Som solist på piano medverkade den unge och mycket begåvade Samuel Skönberg. Bland dem som hedrade konserten med sin närvaro fanns Ulrika Johansson, kulturansvarig vid Österrikes Ambassad i Stockholm och Mikael Damsgaard, ordförande i Kultur- och Fritidsnämnden i Västerås. Tillsammans med Västmanlandsmusiken, Sensus och flera andra bidrog också Österrikes Ambassad med mycket värdefullt stöd till konserten. (2006-11-19) Den 50-årsjubilerande musikalen My Fair Lady spelas just nu av Linnea-Teatern i Växjö. Musikalens urpremiär ägde rum den 15 mars 1956 på Mark Hellinger Theatre i New York. Musiken i My Fair Lady är komponerad av Frederick Loewe (1901-1988) och texterna är skrivna av Alan Jay Lerner (1918-1986). De två upphovsmännen kom från vitt skilda miljöer. Loewe föddes i Berlin den 10 juni 1901 men föräldrarna, Edmond och Rosa, var ursprungligen från Wien. Fadern var framgångsrik sångare och turnerade flitigt såväl i Europa som i Syd- och Nordamerika. Efter gedigen musikutbildning i Berlin, och viss framgång med egen komponerad musik, reste Frederick Loewe år 1924 till New York för att där försöka slå sig fram som kompositör. Till en början lyckades inte detta särskilt väl. Mest fick Loewe ägna sig åt att spela piano på restauranger och ta diverse andra arbeten för att klara uppehället. En stark ambition att komponera fanns emellertid kvar. Den första musiken till en musikal skrev Loewe år 1938. Titel: Great Lady. Någon succé blev det inte. Musikalen spelades bara 20 gånger. 1942 träffade Frederick Loewe av en händelse textförfattaren Alan Jay Lerner på en klubb i New York. I motsats till Loewe kom Lerner från en välbärgad amerikansk affärsfamilj. Redan i åttaårsåldern bestämde han sig för att bli sångtext- och teaterförfattare. Under 1930-talet lyckades han också få några sånger publicerade och placerade i musikaliska komedier, men det var efter mötet med Loewe som de stora framgångarna kom. Tillsammans skapade Frederick Loewe och Alan Jay Lerner sju musikaler. Samarbetet började med What's Up år 1943. Därefter följde The Day before Spring (1945), Brigadoon (1947), Paint Your Wagon (1951), My Fair Lady (1956), Camelot (1960) och Gigi (1973). Parets särklassigt största succé var My Fair Lady med 2717 spelade föreställningar i första uppsättningen. Musikalen bygger på George Bernard Shaws (1856-1950) teaterpjäs Pygmalion. Otillfreds med hur han i början av 1900-talet tillät Oscar Straus att skapa operetten The Chocolate Soldier baserad på pjäsen Arms And The Man, motsatte sig Shaw under hela sin resterande levnad att hans verk omarbetades till musikaler. Det enda i den vägen som han gick med på var en filmatisering på 1930-talet av Pygmalion. Och den var den filmens producent, Gabriel Pascal, som efter Shaws död fick de efterlevandes tillstånd att omarbeta Pygmalion till musikal. Budet gick till många av 1950-talets stora kompositörer och textförfattare men det vara bara Loewe och Lerner som tackade ja. Någon lätt uppgift att göra musikal av Pygmalion var det inte och den tog fyra år att genomföra, från 1952 till 1956. Under arbetets gång han man bland annat med att byta ut musikalens titel. Den ursprungliga benämningen var My Lady Liza. Huvudrollsinnehavare i den första uppsättningen på Mark Hellinger Theatre i New York år 1956 var Julie Andrews som Eliza Dolittle och Rex Harrison som Professor Higgins. När nu Linnea-Teatern uppför My Fair Lady så är spelplatsen Växjö Konserthus. Medverkande är bland andra Anders Nilsson som Professor Henry Higgins, Anna Tornehagen som Blomsterflickan Eliza Doolittle och Lasse Brandeby som hennes far Sopåkaren Alfred Doolittle. Linnea-Teatern spelar My Fair Lady fram till årets slut. Musik från My Fair Lady kan fredagen den 1 december 2006 höras i radioserien Plats På Scen!. Sändningstiden är kl 12.00 med repris söndagen den 3 december kl 15.00. Kanal: Radio Viking på 101,4 MHz. Internet: www.radioviking.mine.nu. Plats På Scen! sänds också söndagar och tisdagar kl 21.00 över Kustradion 105 MHz på Spanska Solkusten. Internet: www.kustradion.nu. (2006-11-29)
|
| ||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
|
|